Projecten

Wij zijn ervan overtuigd dat de maritieme wereld, de bedrijfswereld, de nationale en regionale overheden en vele particulieren de bezorgdheid delen voor het behoud van ons waardevol maritiem erfgoed en ons willen steunen via donaties en sponsoring.

M477 OUDENAARDE

Ondiepwater-mijnenveger

WEST-HINDER

Lichtschip 3

We verwelkomen je graag als vrijwilliger voor het werken aan onze schepen: houtbewerking, schilderen, motortechnieken, enz. Ook bezoekers rondleiden, catering verzorgen op evenementen of administratie gebeurt door onze ploeg vrijwilligers.

27 november 2021

Erfgoedprijs Provincie Antwerpen gaat naar MPM !

Provinciaal gedeputeerde Luk Lemmens leidde de plechtigheid, bijgestaan door de Antwerpse nachtburgemeester Don Vitalski.

Vijf genomineerden, drie laureaten, een winnaar:

de Private Stichting Nationaal & Gewestelijk Maritiem Patrimonium (MPM) wint de Erfgoedprijs 2021 voor hun project rond de mijnenveger “M477  Oudenaarde” en het lichtschip “West-Hinder III”

De jury waardeert de brede, integrale kijk op het maritieme erfgoed waarvan deze nog jonge stichting blijk geeft. Er werden zowel de juiste professionele contacten gelegd als een sterke vrijwilligerswerking uitgebouwd waarbij beroep gedaan werd op de juiste mensen voor de juiste taken. De aandacht voor zowel mondelinge geschiedenis, het papieren archief en de digitalisering daarvan is lovenswaardig.

Bovendien wordt er op een aangepaste en gediversifieerde manier aan publiekswerking gedaan.

Tot slot prijst de jury ook de toekomstgerichte samenwerking met de Hogere Zeevaartschool en de Scheepvaartschool om de jongere generaties te bereiken

De stichting Nationaal & Gewestelijk Maritiem Patrimonium voorkomt niet enkel verder verlies van ons varend erfgoed, het krijgt er een tweede leven.

Het gerestaureerde en mooi omsloten varend erfgoed wordt een belangrijke troef aan de oevers van de Schelde, waar het hopelijk een mooie toekomst krijgt bij de herwaardering van de droogdokkensite.

De dienst Archeologie & Monumentenzorg Stad Antwerpen (het boek ‘Antwerpen, een archeologische kijk op het ontstaan van de stad’) en de Kerkfabriek Sint-Hubertus uit Herselt (restauratie en openstelling van de Strokapel) waren de andere laureaten.

De overige genomineerden waren de gemeente Berlaar (restauratie en herbestemming van het Berlaarhof) en het Genootschap Cantecroy uit Mortsel (boek over het kasteel Cantecroy).

De winnaar krijgt € 10.000 en

de twee laureaten worden beloond met elk € 5.000